De verkeersveiligheid verbetert

Door verschillende verkeersstromen op de A27 tussen Lunetten en Rijnsweerd is wisselen van rijstrook straks minder vaak nodig. Dat vergroot ook de verkeersveiligheid. Ook komt er een nieuwe, veiligere verbindingsboog van de A28 naar de A27.

De knooppunten Lunetten en Rijnsweerd gaan flink op de schop. Zo komen er nieuwe directe verbindingsbogen om op knooppunten veilig van snelweg te wisselen. Bij knooppunt Rijnsweerd komt een hoge verbindingsweg en een verdiepte rijbaan. 

Tussen de twee knooppunten in worden verschillende rijrichtingen beter van elkaar gescheiden, met als resultaat dat weven of ritsen niet meer nodig is. Dat is veiliger en komt ook de bereikbaarheid ten goede. 

Huidige en toekomstige situatie, met boven knooppunt Rijnsweerd en onder knooppunt Lunetten. Bekijk dit op de digitale projectkaart.

Varkensbocht aangepast

Er komt een nieuwe verbindingsboog van de A28 uit Amersfoort naar de A27 richting Breda. Deze bocht bij knooppunt Rijnsweerd heeft als bijnaam ‘de Varkensbocht’ omdat er ooit een vrachtwagen met varkens van de weg raakte. Nog steeds blijkt het een gevoelige plek voor ongelukken. De boog wordt daarom aangepast. Vanaf de A28 rijdt het verkeer straks aan de zuidkant van het knooppunt naar de A27 richting Breda. 

Knooppunt Rijnsweerd vanuit het noordoosten gezien. Bekijk de huidige en toekomstige situatie op de digitale projectkaart.

 

Ambulances apart

Op het Utrecht Science Park, ten zuiden van de A28, is de grootste concentratie van ziekenhuizen in Nederland te vinden. Om ambulances ruim baan te geven, ook tijdens de spits, leggen we een aparte ambulancerijstrook aan op het viaduct van de Universiteitsweg:

De huidige en toekomstige situatie van de A28 gezien vanuit het zuidwesten (richting Amersfoort). Bekijk deze situatie op de digitale projectkaart.

 

 

Lees verder

We maken de A27/A12 Ring Utrecht niet alleen veiliger. We vergroten ook de bereikbaarheid en de leefbaarheid

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen