Op de A27/A12 Ring Utrecht komt dagelijks veel doorgaand en regionaal verkeer samen. Deze drukte op de weg blijft de komende jaren alleen maar toenemen. We nemen daarom maatregelen om de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren.
Hoe de A27/A12 Ring Utrecht er straks uit gaat zien, leest u hieronder, in de drie artikelen over bereikbaarheid, veiligheid en natuur en geluid.
Vanwege de centrale ligging van Utrecht is er op de Ring Utrecht sprake van relatief veel doorgaand verkeer ten opzichte van andere ringwegen. Ongeveer een derde van het verkeer heeft een herkomst én bestemming buiten de regio Utrecht, het overige verkeer reist van of naar de regio Utrecht of binnen de regio. Op zowel de A27 als de A12 passeren gemiddeld op een doordeweekse dag ongeveer 220.000 personenauto’s en vrachtwagens (2018). Het verkeer dat er vanuit diverse richtingen samenkomt neemt ook op de langere termijn toe. (Bron: Toelichting op het TB-ontwerp, 2020)
Sommige onderwerpen – zoals geluid en natuurcompensatie – verdienen een uitgebreidere uitleg. Meer achtergrondinformatie bij dit project vindt u daarom onder op de pagina Informatie per thema.
U kunt de huidige en nieuwe situatie ook eenvoudig zelf vergelijken in onze digitale projectkaart. U kunt op deze kaart inzoomen op verschillende plekken en wisselen tussen nu en straks.
De aanpassing van de A27/A12 Ring Utrecht wordt aanbesteed in 4 delen: noord, zuid, Galecopperbrug en Natuurnetwerk Nederland. De precieze verdeling vindt u op deze contractkaart.
De Ring Utrecht wordt ook wel ‘de draaischijf van Nederland’ genoemd. Er komt heel veel verkeer samen, om vervolgens een eigen richting te kiezen. Door verkeersstromen beter te scheiden en extra rijstroken aan te leggen, rijdt het verkeer straks vlotter door. Lees meer over De regio Utrecht wordt beter bereikbaar
Door verschillende verkeersstromen op de A27 tussen Lunetten en Rijnsweerd is wisselen van rijstrook straks minder vaak nodig. Dat vergroot ook de verkeersveiligheid. Ook komt er een nieuwe, veiligere verbindingsboog van de A28 naar de A27. Lees meer over De verkeersveiligheid verbetert
De aanpak van de A27/A12 Ring Utrecht heeft een dubbel doel: zorgen voor een betere en veilige doorstroming én de kwaliteit van de leefomgeving waar mogelijk verbeteren. We zorgen daarom voor meer groen en minder geluid. Lees meer over Er komt minder geluid en meer groen
De aanpassing van de A27/A12 Ring Utrecht is een project van Rijkswaterstaat.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.