De Raad van State heeft op 17 juli 2019 geoordeeld dat het Tracébesluit Ring Utrecht niet in stand kan blijven. De informatie op deze website is daardoor niet meer actueel. Lees hier het nieuwsbericht.
Op de Ring Utrecht komt veel doorgaand en regionaal verkeer samen. Hierdoor ontstaan problemen, zoals files, geluidoverlast en verslechtering van de luchtkwaliteit. We leggen extra rijstroken aan en scheiden drukke verkeersstromen, zodat er minder files ontstaan en de veiligheid en bereikbaarheid toenemen. Het doel van de aanpassingen is betere en veiligere doorstroming, met oog voor de omgeving.
Tussen Houten en Bilthoven worden extra rijstroken toegevoegd. Het deeltraject tussen Lunetten en Rijnsweerd is eigenlijk 1 groot – en heel erg druk – weefvak. Het vele verkeer, met verschillende eindbestemmingen, zorgt regelmatig voor files. Recent hebben we hier voor de korte termijn extra rijstroken aangelegd. Met dit project willen we naast het toevoegen van extra rijstroken ook de verkeersstromen tussen Lunetten en Rijnsweerd van elkaar scheiden.
Tussen de knooppunten Oudenrijn en Lunetten heeft de A12 aan weerszijden parallelbanen. Op die manier splitsen de verkeersstromen zich voortijdig. De parallelbanen komen momenteel een rijstrook tekort om het verkeer vlot te laten doorstromen. Daarom willen we op beide banen 1 extra rijstrook aanleggen. De extra capaciteit op de Ring Utrecht moet ook zorgen voor minder verkeer op andere wegen in en om Utrecht.
Daarnaast verbeteren we de leefbaarheid door stiller asfalt te gebruiken en door extra, hogere of langere geluidschermen te plaatsen. Voor de natuur die verdwijnt, komt meer natuur terug. Over de A27 bij Amelisweerd komt een groene overkapping die de verbinding tussen stad en landgoed verbetert: de Groene Verbinding. Er komen vier nieuwe ecopassages. De huidige ecopassages blijven bestaan en worden waar mogelijk verbeterd.
De aanpassing van de A27/A12 Ring Utrecht wordt aanbesteed in 4 delen: noord, zuid, Galecopperbrug en Natuurnetwerk Nederland. De precieze verdeling vindt u op deze contractkaart.
Hoe groen is knooppunt Rijnsweerd in 2026? En waar komen de geluidschermen bij Lunetten te staan? Bekijk het zelf op onze interactieve kaart! Nu en straks
Tussen 2020 en 2026 passen we de A27/A12 Ring Utrecht aan. De voorbereidingen hiervoor al in 2008, met het vaststellen van de Startnotitie. De hele projectplanning vindt u hier. Projectplanning
Wilt u altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws? Abonneer u dan op de maandelijkse nieuwsbrief. Nieuwsbrief
Alle documenten over het project Ring Utrecht A27/A1 vindt u in onze bibliotheek. Bibliotheek
Neem gerust contact met ons op. We staan u graag te woord! Vragen?
Op de Ring Utrecht komt veel doorgaand en regionaal verkeer samen. Hierdoor ontstaan problemen, zoals files, geluidoverlast en verslechtering van de luchtkwaliteit. We leggen extra rijstroken aan en scheiden drukke verkeerstromen, zodat er minder files ontstaan en de veiligheid en bereikbaarheid toenemen. Deze video over het ontwerptracébesluit (2016) gaat dieper in op de plannen. Let op: inmiddels is het tracébesluit 2018 gepubliceerd. Dit besluit is op 2 punten aangepast.