Er komt minder geluid en meer natuur

Op de A27/A12 Ring Utrecht komt dagelijks veel doorgaand en regionaal verkeer samen. Deze drukte op de weg blijft de komende jaren alleen maar toenemen. We nemen daarom maatregelen om de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid te verbeteren.

Hoe de A27/A12 Ring Utrecht er straks uit gaat zien, leest u hieronder, in de drie artikelen over bereikbaarheid, veiligheid en natuur en geluid.

Themadossiers

Sommige onderwerpen – zoals geluid, natuurcompensatie of stikstof – verdienen een uitgebreidere uitleg. Meer achtergrondinformatie bij dit project vindt u daarom onder het tabblad Themadossiers

Digitale projectkaart

U kunt de huidige en nieuwe situatie ook eenvoudig zelf vergelijken in onze digitale projectkaart. U kunt in deze atlas inzoomen op verschillende plekken en wisselen tussen nu en straks. 

Contractkaart

De aanpassing van de A27/A12 Ring Utrecht wordt aanbesteed in 4 delen: noord, zuid, Galecopperbrug en Natuurnetwerk Nederland. De precieze verdeling vindt u op deze contractkaart

De aanpak van de A27/A12 Ring Utrecht heeft een dubbel doel: zorgen voor een betere en veilige doorstroming én de kwaliteit van de leefomgeving waar mogelijk verbeteren. We zorgen daarom voor meer groen en minder geluid.

Geluidschermen en stil asfalt

Op de A27/A12 Ring Utrecht krijgen alle wegen stiller asfalt: het tweelaags zoab. Daarnaast komen er extra, hogere of langere geluidschermen bij de Bilt, Utrecht en Houten. U kunt de huidige en nieuwe situatie voor de omliggende woningen vergelijken in onze Geluid Informatie Kaart

Groenekan gezien vanuit het oosten. Er komt hier een nieuw en hoger scherm. Ook wordt het geluidscherm nog extra opgehoogd en verlengd langs de afrit Utrecht-Noord. Bekijk de huidige en toekomstige situatie op de digitale projectkaart.

Inpassing in het landschap

De geluidschermen worden aan beide kanten groen, zodat ze aansluiten op het landschap. (Op onderstaande visualisatie is dit nog niet ingetekend.) Ter hoogte van de A12 Galecopperbrug komt een transparant scherm, zodat het uitzicht op de stad behouden blijft. 

Groene Verbinding

We grijpen de aanpassing van de Ring Utrecht aan om natuurlijke verbindingen te verbeteren. Over de A27 bij Amelisweerd komt een groene overkapping waardoor de link tussen stad en landgoed verbetert: de Groene Verbinding. De precieze inrichting hiervan wordt gemaakt door de gemeente Utrecht. 

De Groene Verbinding gezien vanuit het westen, boven woonwijk Lunetten. Bekijk de huidige en toekomstige situatie in de digitale projectkaart.

Compensatie van bos en natuur

Dat de A27/A12 Ring Utrecht wordt aangepast heeft impact op de natuur. We proberen de negatieve effecten in eerste instantie te voorkomen en verminderen. Natuur die toch wordt beschadigd, compenseren we ruim. Voor de 8,26 ha die verdwijnt, brengen we ruim 33 ha nieuwe natuur terug. Er worden daarbij 3 nieuwe natuurgebieden ingericht: Bunkerperceel in Amelisweerd, Niënhof tussen Bunnik en Zeist en Bureveld / Sandwijck ten zuiden van De Bilt. Ook komen er 4 nieuwe ecopassages. De huidige ecopassages blijven bestaan en worden waar mogelijk verbeterd.

Lees verder

We maken de A27/A12 Ring Utrecht niet alleen beter bereikbaar. We vergroten ook de bereikbaarheid en de veiligheid

Afbeeldingen

Twitter

De aanpassing van de A27/A12 Ring Utrecht is een project van Rijkswaterstaat.

Cookie-instellingen